Hoe ziet een volledig vitaliteitstraject eruit?

Hoe ziet een SBG Vitality traject eruit?

Hier is niet maar één antwoord op te geven. Heel simpel: elke organisatie ziet er anders uit en heeft andere wensen en behoeften. Toch snappen we dat het fijn is om een beeld erbij te hebben hoelang een traject enigszins duurt, wat daar allemaal bij komt kijken en wat de kosten zijn. Daarom hebben we hieronder een voorbeeldtraject uitgeschreven.

In onderstaand voorbeeld bestaat de organisatie uit 150 werknemers.

WEEK 1 – WEEK 3

  • SBG Vitality gaat het eerste kennismakingsgesprek aan met de geïnteresseerde organisatie. De wensen en behoeften van de organisatie worden in kaart gebracht.
  • SBG Vitality levert een plan de campagne aan om de vitaliteit onder de werknemers te verhogen.
  • Het plan wordt intern besproken en in overleg met SBG Vitality wordt een definitief plan gemaakt.


WEEK 4 – WEEK 6

  • Praktische zaken worden vormgegeven, zoals het maken van een concrete planning voor het gehele traject. Wanneer starten we met het informeren van de werknemers, wanneer vindt de vitaliteitsdag plaats, wanneer wordt de enquête afgenomen, wanneer wordt het adviesrapport gepresenteerd, wanneer starten de workshops etc.
  • We kiezen binnen de organisatie een aantal ambassadeurs die het leuk vinden om met vitaliteit bezig te zijn, die dus intrinsiek gemotiveerd zijn om hiermee aan de slag te gaan. De ambassadeurs betrekken we bij het volledige proces en zij zijn de informele oren en ogen op de werkvloer en bij o.a. het koffiezetapparaat. Hoe wordt het thema vitaliteit onder de werknemers opgevangen en hoe kunnen we hier verder op inspelen? De ambassadeurs enthousiasmeren ook de andere werknemers.


WEEK 7

  • Alle werknemers worden op de hoogte gebracht van het vitaliteitstraject. Dat kan bijvoorbeeld per mail, Zoom of a.d.h.v. een presentatie op locatie. Het doel is om zo helder mogelijk over te brengen wat de werknemers kunnen verwachten de komende tijd en wat het hen gaat opleveren.
  • In de praktijk merken we dat verandering weerstand kan opleveren. “Oh ik hoef niks te veranderen, want ik ben al gezond zat.”, aldus de werknemer van 55 jaar die 1,60 meter lang is en 95 kilo weegt. Door zo helder en kort en krachtig mogelijk de communicatie-uitingen vorm te geven, spelen we hier speels op in. Recht voor z’n raap: waarom is het goed om vitaler te worden en wat levert het me op (zowel op korte als lange termijn, snelle successen behalen is belangrijk). Daarnaast spelen de ambassadeurs een rol in het verlagen van de weerstand onder de werknemers.


WEEK 8 – WEEK 10

  • Op alle bureaus worden tafelkaarten neergezet waar oefeningen op staan om 5 minuten lang in beweging te komen met simpele oefeningen aan je bureau. De ambassadeurs moedigen dit onder de werknemers aan.
  • Samen met de organisatie worden concrete voorbereidingen getroffen voor de vitaliteitsdag. Welke testen vinden zij van belang, welke teambuildingsactiviteiten moeten plaatsvinden, moeten er sprekers langskomen, welke side-events vinden plaats, hoe ziet de aankleding eruit, waar vindt de dag plaats etc.
  • In de tussentijd worden de werknemers wekelijks geïnformeerd over het verhogen van vitaliteit op de werkvloer en wat er de komende tijd op de planning staat op het gebied van vitaliteit. Niet alleen maar in de vorm van statische platte teksten, maar ook a.d.h.v. video’s.


WEEK 11

  • Alle werknemers ontvangen digitaal een link naar de enquête. De enquête is gericht op de volgende vitaliteitsthema’s: gezondheid, voeding, privé, mentaal welbevinden, zingeving en gezonde werkomgeving.


WEEK 12 – WEEK 15

  • SBG Vitality gaat met de voorbereiding van de vitaliteitsdag aan de slag en schakelt in de tussentijd constant met de organisatie.


WEEK 16

  • De vitaliteitsdag vindt plaats! De dag ziet er als volgt uit:
    • 09:00-09:15 uur
      • Inloop
    • 09:15-09:30 uur
      • Opening door de directeur van de organisatie
    • 09:30-09:45 uur
      • Actieve opening door de Granny HipHop crew (damesdansgroep van 60+ jaar)
    • 09:45-10:45 uur
      • Twee workshoprondes (keuze uit verschillende actieve workshops gericht op vitaliteit)
    • 10:45-12:15 uur
      • Vitaliteitstesten: bodyscan, cholesteroltest, saturatietest, bloeddrukmeting, buikomvangtest, longtest, handknijpkrachttest, lenigheidstest, reactiesnelheidstest en een conditietest.
    • 12:15-13:00 uur
      • Uitgebreide gezonde lunch
    • 13:00-16:00 uur
      • Teambuildingsactiviteiten: Time Run IPS stormbaan, Oud Hollandsche Spelen, PS5 FIFA, Expeditie Robinson, IPS Basketbal, tafeltennis, Bubbelvoetbal, Urban Sports (stuntsteppen, BMX-en, skateboarden, skeeleren en freerunnen), Blaster Guns, levend tafelvoetbal, sterkste man/vrouw en bootcamp.
    • 16:00 uur
      • Einde


WEEK 17

  • Een dag na de vitaliteitsdag wordt met het MT geschakeld om te vragen hoe zij de dag hebben ervaren. Verder worden diezelfde dag alle werknemers gemaild met dezelfde vraag. Ze kunnen deze vraag eenvoudig beantwoorden d.m.v. het invullen 3 vragen over de vitaliteitsdag. Daarnaast worden zij in de mail ook op de hoogte gehouden hoe de komende weken het vitaliteitstraject eruit komt te zien.
  • Alle resultaten van de vitaliteitsdag en de enquête worden door SBG Vitality geanalyseerd en verwerkt tot een adviesrapport.


WEEK 18

  • Het adviesrapport wordt gepresenteerd aan het MT. In het adviesrapport zijn alle testresultaten van de werknemers terug te vinden en worden deze vergeleken met landelijke gemiddeldes. De wensen en behoeften van de werknemers op het gebied van vitaliteit worden samengevat en vertaald naar concrete acties, zoals workshops en structurele activiteiten.


WEEK 19

  • Het MT vergadert intern en gaat inhoudelijk in op de voorgedragen workshops en activiteiten. Daarna koppelt het MT het adviesrapport terug aan SBG Vitality en spreken zij uit welke workshops en activiteiten zij willen doorzetten.
  • SBG Vitality maakt een offerte en het MT geeft hier een klap op.


WEEK 20 – WEEK 22

  • Het vervolgaanbod is definitief en kan uitgevoerd gaan worden! SBG Vitality gaat aan de slag met de voorbereiding voor het vervolgaanbod en houdt in de tussentijd contact met de organisatie.
  • De werknemers van de organisatie worden op de hoogte gebracht van de resultaten van de vitaliteitsdag en de enquête, het adviesrapport en het uiteindelijke vervolgaanbod. Inhoudelijk wordt ingegaan op het proces van aanmelden.


WEEK 23

  • Het complete aanbod van workshops en activiteiten gericht op de thema’s bewegen, mentaal, roken, teambuilding en voeding wordt gedeeld met de werknemers en zij kunnen zich vanaf nu aanmelden.
  • Het vervolgaanbod ziet er als volgt uit:
    • Wekelijkse sportactiviteit in een lokale sporthal, 3 uur per week, 2 Sportleiders
    • Wekelijkse bootcampactiviteit, 3 uur per week, 2 Sportleiders
    • Wekelijkse dansactiviteit, 2 uur per week, 1 Sportleider
    • Elk half jaar is elke werknemer verplicht om deel te nemen aan een workshop op het gebied van mentaal welbevinden. Zij kunnen kiezen uit o.a.: keyfuncties retreat, ijsbad, leiderschapstraject, voorkomen van een burn-out en de sleutel tot succesvol communiceren.
    • Elk kwartaal wordt per team een teambuildingsactiviteit gedaan, zoals lasergamen, Expeditie Robinson en bubbelvoetbal.
      • In dit voorbeeld vinden bovenstaande workshops en activiteiten plaats in een reeks van 3 maanden. Hierna vindt, na evaluatie en behoeftepeiling, weer een ander aanbod plaats.


WEEK 25

  • Het vervolgaanbod gaat van start. De vitaliteit van de werknemers wordt vanaf dit moment blijvend verhoogd, let’s go!
  • Tussentijds wordt contact gehouden met de organisatie om blijvend te peilen of de activiteiten en workshops naar wens verlopen.


DE KOSTEN

De totale kosten voor bovenstaand voorbeeld zijn € 45.000 (excl. btw). Dit is een all-in prijs, waaronder o.a. projectmanagement, organiseren/uitvoeren van de vitaliteitsdag en het organiseren/uitvoeren van het vervolgaanbod voor een kwartaal.


Krijg een beter beeld van een vitaliteitsdag door de video hieronder te bekijken!

Wil je ook dat jouw bedrijf vitaler wordt?